Hai Selamat Datang ツ

Tuesday 5 May 2020

Pekerjaan Di Bulan Ramadan semasa PKP

                           Hi Assalamualaikum semua dan salam Ramadan Al mubarak  ☪

       Tahun ni bulan Ramadan kita berbeza dengan musim-musim sebelum ni kerana tahun ni tadak bazar ramadan,Terawih di masjid atau surau surau sebab Covid-19


     Jadi dekat sini Alif senaraikan kerja-kerja yang anda boleh buat semasa PKP di bulan Ramadan ialah:


1.Bisnes Makanan 


     Gambar : Youtube Azlita Aziz


     Ok disebabkan tahun ini tiada bazar Ramadan so hampa semua boleh jual atas talian (Online) atau di e-commerce serta Cod atau postage(tapi tak pecah ka 😌)

   Antara makanan yang anda boleh jual ialah Popia Cabonara,Pizza,Kek Batik,Juadah berbuka puasa seperti lauk pauk,kuih muih dan biskut raya.


2.Agen Susu

 
     foto: Nilofa.hq


        Selain daripada menjual produk makanan sendiri anda juga boleh menjana pendapatan dengan menjadi agen atau dropship produk-produk tenusu.

 contohnya menjadi agen atau dropship susu kambing,Nilofa atau farm fresh.


3.Servis Penghantaran 

                                foto : Ecinsider.my


                     Selain daripada menjual makanan dan menjadi agen susu, anda juga boleh bekerja dengan  food delivery atau courier delivery. Contoh courier delivery seperti Ninja Van,Pos Laju,DHL,Sky net,J&T Express.



4.Baju Raya


    sumber : bajusedondon.com


        Tidak semestinya baju melayu dan baju kurung sahaja anda juga boleh menjual sampin,songkok,kasut,tudung,handbang serta minyak wangi.

       Anda juga boleh menjual baju-baju raya secara atas talian kerana uptown atau downtown tidak di benarkan beroperasi kerana ia melibatkan perhimpunan orang ramai semasa pkp ini.Anda boleh mengiklankan jualan anda di facebook atau mediun jualan online seperti Lazada dan Shopee.


5.Produk Kencatikan 


    sumber: moh.gov.my


Siapa taknak cantik dan hensem pada hari raya kan mesti semua orang nak nampak segak bergaya dengan baju raya lagi 😍 so anda boleh mejual produk kecantikan atau skin care tapi pastikan lulus kkm tau 👍






            Terima kasih kepada semua Frontliners di atas jasa dan pengorbanan anda.Kepada anda semua selamat berpuasa dan jaga diri masing-masing.

                                          Credit: instagram @fr_hanz
                                         




Terima kasih semua pembaca.Maaf artikel ini ditulis sebelum bulan puasa tapi baru harini diterbitkan.

No comments:

Post a Comment